Thursday, June 2, 2011

kalaulah gua dah jadi doktor........

macam mane dalam mase sehari gua bole update entri dua kali?

baru lepas study subjek pharmacology.gua menuju ke bilik, dengan niat untuk berehat sebentar. melayan cerekarama smallville season 7.belek belek handphone.ade new message.

"aslmlkm.faiz tlg study ubat baru mak.dr arif tukarkan dari BONKY.namanya PROTAXOS. 2g granule for oral suspencion.composition setiap sachet, 2g of strontium ranelate, 20mg of asparmate(E951).makan 1 sachet once daily.ubat ni dari France.ok"

mak gua hantar mesej.semacam berderau darah gua membacanya.dr arif seorang pakar tulang di shah alam. responsible dr untuk mak gua.kalau dr arif tukar ubat, means penyakit bertambah teruk.

BONKY khas utk merawat sakit lutut.dan sekarang tukar kepada PROTAXOS.KHAS UNTUK MERAWAT FRACTURE OF HIP AND VERTEBRAL BONE.dan drug of choice untuk sape sape yang patah tangan atau kaki.

gua sememangnya tau, kadar healing dikalangan postmenopausal women sangat rendah.sebab itu penyakit osteoporosis(tulang reput) yang mak alami agak sukar untuk heal.

tulang semakin reput bermakna mak perlu kurangkan bergerak.kurangkan buat kerja rumah yang berat berat. jangan basuh kain kalau x larat......

gua paling sedih kalau tengok mak solat berdiri.sakit sana sini tapi masih gagah nak bangun berdiri lepas sujud. islam ajarkan ruhsah(keringanan) dalam solat.jika x larat berdiri, duduk... mak lebih memilih untuk solat berdiri.semampu yang mungkin melakukan solat secara sempurna.walau di akhir akhir usia.

kuat rasa hati ini mengatakan mak akan pergi dulu sebelum abah.mak mengandung 11 kali. meninggal seorang. osteoporosis yang mak alami adalah kesan 11 kali menanggung beban bayi selama 9bulan. 9 darab 11 sama dengan 99 bulan.satu nombor yang cukup cantik untuk menggambarkan pengorbanan selama mengandung dan membesarkan anak.

adek beradek atas gua semua dah kerja.tapi x seorang pon jadi doktor. lecturer, banker, engineer, architecturer, dan sorang businessman.bukan gua x yakin dengan doktor malaysia. cuma chemistry ibu dan anak itu lebih membuatkan hati ini menyelami diri mak itu sendiri.

gua rasa sangat x puas hati.apsal la gua baru 3rd year as a medical student.ade baki 3 tahun lagi untuk jadi doktor.sempat ke gua balik untuk monitor penyakit mak tu..............?

2 comments:

  1. kau tak akan monitor penyakit mak kau tu sebab dia akan sembuh insyaAllah. syafakillahuafik~~

    ReplyDelete
  2. x buat aku sebak x bole kan ? xpela roy. kalau aku grad dulu, bwk mak kau check gigi kat aku okay ? cut queue org lain. :)

    ReplyDelete