Sunday, May 22, 2011

mix marriage

sesungguhnya nak mengupdate blog di minggu belajar adalah sangat tidak munasabah.tapi jangan sampai mengecewakan pelanggan kedai kopi!

maka baru baru ini, gua berpeluang sedikit extracurricular activity yang gua rasa agak power lah levelnya.kebetulan pagi 21 mei, gua mendapat satu jemputan daripada member gua ke satu perasmian markaz jemaah ikhwanul muslimin di jabal mukattam, cairo.bagi yang agak blur, ikhwanul mislimin atau IM, adalah antara otai otai jemaah di bumi mesir.diasaakan oleh assyahid imam hasan albanna sekitar tahun 1940-an kalau gua x silap.maka fikrah IM menjadi antara nadi utama pembentukan peribadi rohani dalam jiwa rakyat mesir, sehingga lah ke hari ini.

lebih bersifat underground activities, IM berjaya memenangi jiwa jiwa rakyat mesir dengan penerapan praktikal islam yang dibawanya.maka, tidak hairan lah jika IM di mesir menjadi musuh utama rejim retorik pimpinan anwar sadat dan hosni mubarak. sedikit review mengenai IM.

sambung dengan cerita asal, pagi itu gua ke hotel safir dahulu, untuk menjemput seorang tetamu dari malaysia, prof. dr. redzuan othman, dekan fakulti sains politik, universiti malaya(kalau x silap.hehe). sangat humble orangnya.sebenarnya jemputan ke perasmian markas IM adalah secara kebetulan. prof dr redzuan bertembung dengan ketua perhubungan PAS pusat dan ADUN batu buruk terengganu, YB Azman di airport cairo dalam rangka lawatan beliau menggantikan Dato' Seri Hadi Awang ke perasmian tersebut.

maka prof dr redzuan dengan mengada menyendeng, meminta untuk turut serta dalam majlis perasmian tersebut.maka terjadilah cerita gua ikot sekali.hehe.sebab gua menguruskan sedikit kelengkapan logistik prof dr redzuan semasa keberadaan beliau di mesir.

setelah mengetahui lokasi YB azman, kami terus suite yang didiami oleh yb azman.dijemput masuk, dan dihidangkan teh.secara kebetulan, suite yang didiami yb azman turut didiami oleh 2 orang perwakilan dari australia, dr munawwar, seorang ortodentist dan anaknya, sdr. muntaza.

menariknya sungguh pertemuan kami semua.gua sebagai duta abim mesir, prof dr redzuan dari UM, yb azman dari PAS dan seorang MP.perbualan kami seputar pengalaman masing masing yang dialami.dr munawwar yang berasal dari turkey, berkahwin dengan warga england.bapa dr munawwar seorang warga pakistan.bapa wife die pulak orang macedonia.maka dapatlah sdr. muntaza.hensem gle beb mamat ni.gua x tipu.haha.

maka apa ceritanya?


di australia, dr munawwar giat menjalankan mobile dental clinic.sasarannya ialah warga tua yang dipinggirkan.menurut beliau, english people are soo cool. sudah menjadi adat dalam rakyat mereka, anak anak yang mencecah umur 16tahun akan dihalau dari rumah.perlu mencari kerja sendiri. jika masih mahu tinggal dengan ibubapa, perlu membayar sewa, duit makan dan sebagainya.tidak hairanlah warga tua dibuang bukan?

perkara ini bukan berlaku di australia sahaja.malah di semua negara yang majoritinya orang kafir.

maka gua tujukan satu soalan. bagaimana dengan "nampak islam di eropah, tapi x jumpa orang islam disana?"

sambil senyum beliau menjawab "mungkin mereka menang dari sudut pengurusan, teratur, seperti yang diajar islam.tapi lihat dari pengurusan diri, mereka jauh kebelakang dari umat islam"

mereka basuh berak pon guna tisu.jauh dari bersih pada perspektif islam.iya, boleh istinjak guna tisu tapi kalau ada air, mengapa mengelak?

gua agak setuju dengan statement dr munawwar ni.sebab gua pernah sampai ke negara italy, france dan spain.memang, mereka sangat teratur. agak gentleman, kereta atau motosikal akan berhenti secara tiba tiba jika ada pejalan kaki melintas jalan.tanpa perlu lampu trafik merah.

namun, individunya kotor, minum arak merata rata, malah hisap dadah di tempat terbuka.

"there are very common with ecstasy.VERY COMMON' sambung sdr muntaza.


gua cukup suka dengan muntaza ni.die dah ade degree biomedic.dan sekarang di tahun kedua pergigian, universiti of griffith australia.umur baru 24. gempak beb! mane x nye, baka baek kot.bapak die, dr munawwar ade 5 ijazah.dan, paling menarik, ijazahnya yang kelima adalah pergigian. dah ade 4 ijazah baru tau ape hala tuju! gila gempak kot! hahaha.sekarang, dr munawar run clinic sebagai pakar ortodentist dengan bayaran aus140 hanya untuk konsult. treatment harga laen beb! parak poket! hahahaha....

tambah beliau, charge sebegitu terpaksa....sebab cukai di australia, minimum 40%.mane nak untung beb kalau charge sekitar aus40 je.

sangat berbeza dengan kadar bayaran rawatan di malaysia. scaling gigi rm80, cabut gigi rm60, consult doktor rm40.

agak agak pasang braces dekat australia berapa kena charge? ade makan puloh puloh riban x? hahaha....

pemikiran menekan rakyat seperti mengenakan cukai yang tinggi, memang telah lama diamalkan. lihat sahaja tempiasnya di malaysia.kita dijajah britain.mujur cukai x setinggi di negara mereka. namun adat kita yang membanggakan BUMIPUTERA sedikit menjadikan bangsa melayu mundur, dependant kepada subsidi dan perlembagaan. survival bangsa melayu juga tidak sehebat kaum cina dan india. lihat sekarang, yang diatas itu majoritinya cina dan india.

kursus bidang kritikal seperti perubatan dan kejuruteraan dipelopori cina dan india. nak tengok banyak melayu pergi UiTM.itu pon sebab dasar BUMIPUTERA dalam perlembagaan.melayu didahulukan di UiTM.

10 orang terkaya di malaysia major nya cina. sorang je melayu.syed bukhari di tangga ke SEMBILAN.

tanah paling tinggi dalam semenanjung(genting) pon milik cina.mendiang Lim Goh Tong.

tolakan dan pinggiran menjadi bangsa minoriti memang telah mematangkan kaum cina dan india. hakikatnya bangsa melayu memang tak boleh bersaing!

berbalik kepada cerita dr munawwar tadi, gua mendapat satu kesimpulan dari pertemuan gua dengan dr munawwar.multiple races marriage memang berjaya melahirkan baka yang baik dan mampu berdaya saing. dr munawwar perlu menjadikan dirinya sesuai hidup di negara desakan hidup yang tinggi seperti australia.maka beliau belajar sehabis mungkin.hinggalah dapat 5 ijazah, baru jadi doktor.kahwin pulak dengan orang england, maka meratalah network dr munawwar ni.katanya, kalau  hari raya, memang superb lah gathering family die. multiple races beb.

gua terfikir sesuatu, jika hendak ubah mentaliti umat melayu, perlukan perubahan drastik! mungkinkah dengan perkahwinan campur? keluar dari bumi malaysia! bumi yang kotor dengan pemikiran politik, bergantung subsidi dan bermacam lagi.

so, ada chances x gua nak kawen minah arab? hehe.....baka nabi kot;)


dari kiri: pak arab, muntaza, dan pak kadok kedaikopi

7 comments:

  1. This is Legendary. nice job dude!
    kau kahwin dgn arab. aku yang akan pergi berpantun.

    ReplyDelete
  2. aku nak balas dengan syair urdu. boleh bro sifu? hahahaha

    ReplyDelete
  3. kem salam kat dr muntaza. haha..

    ikut la.kalau rasa ada minah arab syok kat pak abu, pak abu pergi la jumpa family dia. haha..

    tapi kan, pernah dengar yang orang melayu ada je kerja as guru tapi gaji banyak sebab buat bisnes lain, cuma dorg taknak daftarkan atas nama dorg sebab taknak bayar cukai. sebab ada satu kenalan keluarga ni, segala bisnes dia masuk dalam acc bank bini dia. sebab bini dia bukan kerja kerajaan. lebih kurang camtu la..

    ReplyDelete
  4. yeke power gle cikgu tu haha kau xnk repot kat LHDN? jadi balachi heroin

    ReplyDelete
  5. haha~ best Faiz. Ada satu blog ni kata, kalau Melayu kahwin dengan bukan Melayu, akan hasilkan zuriat yang super-power! prodigy!

    [baca sini]

    ok, goodluck with ur plan. haha~
    citer sikit pasal perasmian tu. ang buat apa?

    ReplyDelete
  6. haha.ceritanya, delegasi ktorg (prof redzuan, yb azman, dr munawwar dan muntaza) ingtkan perasmian tu mula jam 2:30ptg.rupanya jam 7malam. last2 ak dgn prof redzuan x pegi sbb malam tu ade hal.haha

    ReplyDelete