Wednesday, March 30, 2011

nombor 2 juga makhluk Allah

gua cukup x puas hati bila penentuan pemilihan padang pada awal perlawanan match match bola yang besar ditentukan oleh duit syiling.ape simboliknye duit syiling? kan maen jus or osom lagi bagos. batu lawannya air, gunting lawannya kertas, dan burung lawannye batu.macam gua maen bola kat sekolah rendah dulu.

tapi nak ke korang tengok player berstatus bintang maen osom sebelom mula match? tentu x professional bukan? jadi ape lebihnye duit syiling?

hidup ini umpama dua permukaan duit syiling yang satunye berupa dugaan dan satunya berupa nikmat. bila syiling dilambung, pasti bergetar jantung kita menantikan keputusannya.sama ada muka atau ekor.tidak tahu bukan? adakalanya kite dapat perkara yang menyenangkan dan adakalanya kita mendapat perkara yang agak negatif.

kita selalu berada dalam salah satu dari dua bentuk persoalan ini, samada susah atau senang, sedih atau gembira. kalo lu orang nak tau, gua slalu la kena penangan duit syiling ni.dan gua tau lu orang pon sama.x payah nak mendabik dada.

namun apa ceritanya?hidup umpama lembah dan bukit yang terhampar dihadapan kita, jalan yang naik dan turun.hidup tidak selalu sempurna sehingga kita selalu berada diatas, tidak juga terlalu sempurna sehingga kita terperosok dibawah dapur.

penah tengok 1 litre of tears?



aya mendapat permukaan duit syiling yang agak buruk sikit.untung kita berlafaz syahadah, bawak datang lah ujian besar mana sekalipun, pasti Allah selitkan pahala sekali. kalau pahala tu bukan perkara sam'iyat(ghaib), kesian la syaitan.xde job.cerita duit syiling da lame wujud, cume kita tidak sedar akan peranannya dalam hidup kita.daripada sekecil kecil penentuan padang, kepada sebesar besar perkara macam penentuan syurga atau neraka.

hidup ini sentiasa bersemuka dengan nombor 2.sentiasa keliru memilih sedih atau bahagia.belajar atau kerja. lelaki atau wanita.hatta kepada penentuan akidah.islam, kristian, buddha, hindu,majusi, nasrani. atau agama ayah pin.belom jadi rasul sudah letak jawatan.ciptalah seberapa banyak agama sekalipun, diakhirnya kita tetap pasti akan melambung duit syiling.islam atau kufur?





maka 1+1 itu pasti jawapannya 2.tidak akan menjadi 3.

kalau doraemon ade cipta duit syiling ajaib, da lame gua pegi jepon beli produk tu.masalahnye sume siri doraemon yang gua tengok, mesti nak maen pintu ajaib.laci ajaib.laju laju nak pegi mane bro? cecah 120km/j kompem surat saman sampai rumah.

Dalam al-Quran Allah ada sebut, Dia jadikan sesuatu benda itu berpasangan.jadi logiklah duit syiling itu ada dua muka bukan?



No comments:

Post a Comment