Sunday, May 15, 2011

1 BELIA, 1 NGO : posisi kaum intelektual di malaysia


Pengenalan


The celebration of Hari Belia Negara (National Youth Day) is to honour the youth of the country as they have contributed greatly to the country and government.  They should not be viewed as a burden but rather they can be a precious asset to the nation as they are the determinants of the durability and strength of social, political and economic in the future.
As many as 11.9 million youth to be restored to the national development process by placing them in the mainstream of national responsibility that should be supported by all government agencies, private sector and NGO’s. They need to be educated, to be heard and appreciated by the various movements and excellent programs.
The concept of 1 Belia 1 Malaysia has been able to demonstrate their potential and they constantly need to be intensified. The success of National Youth Day 2010 was the best turning point towards bringing young blood to healthy and beneficial activities. The participation of youth in youth organizations continue to increase as a result of a surge of motivation for the Hari Belia Negara 2010 (2010 National Youth Day) should be maintained.
sumber:haribelianegara.org.my

hal apakah yang menggerakkan masyarakat? soal apa pula yang menyebabkan mereka bertempur di jalan masjid jamek dan lorong lorong maut di Gaza? apakah yang diperjuangkan? apakah yang membentuk fikiran dan kepercayaan yang menjelmakan tindakan tindakan sedemikian?bagaimana pula kepercayaan yang serupa meresap masuk dalam jiwa mereka yang lain lalu membentuk gerakan massa yang mampu melanggar apa saja kekuatan yang melintanginya?
pada pokoknya pengertian intelektual yang ideal ialah mereka yang terpelajar, berwatak, serta memiliki pemikiran gagasan sosiopolitik.mereka melihat masalah kemasyarakatan dari segala aspek,  dan menghubungkannya dengan aspek yang laen.
intelektual harus dibezakan dengan saintis.juga ilmuan.ilmuan hanya memusatkan diri pada satu bidang ilmu sahaja( ahli atom, ahli ekonomi, ahli linguistik dan sebagainya).mereka kurang menghubungkan aspek kemahiran mereka dengan rangka kemajuan masyarakat.maka, pegangan umum intelektual adalah aspek kemanusiaan.
kalau mengikut bahasa kampung orang melayu, intelektual adalah berjaya membezakan yang baik dan yang buruk.
"nak, terserah pada kau lah....mak tau kau dah besar, tau bezakan baek dan buruk...."
maka, itu KITA lah, bukan?
Ahmad Wahib dalam bukunya 'pergolakan pemikiran islam' menjelaskan kaum intelektual itu mempunyai ciri:

1.mereka pelopor atau pencipta
2.mereka memiliki pola berfikir yang tidak sama dengan pola fikir masyarakatnya, menjadikan mereka mampu menarik masyarakatnya kearah kemajuan.
3.mereka responsif, ekspresif dan formulatif
4.mereka kreatif, bukan reaktif
5.mereka bebas-aktif
6.mereka jujur dan berani
7.mereka tidak mencari simpati.
apa contohnya di malaysia? mat rempit korek blok, menjadikan 125cc kepada 250cc.kreatif bukan? mat kayuh pakai kepala RXZ dikepala basikal, lalu mengexpose diri mereka dalam kumpulan yang ramai di malam kemerdekaan.pelopor bukan? geng skinhead mencari makanan dalam tong sampah di belakang restoran mcD bukit bintang.bebas aktif bukan?
jadi apa solusinya untuk masalah ini?
mereka perlu dipandu! mereka punyai magnet dalam badan.mudah ditarik oleh kemajuan budaya. maka perlu ada satu daya penarik yang baik dalam mencantikkan bakat bakat kaum intelektual di malaysia ini.
mungkin geng mat kayuh tadi boleh buat satu 'Kayuhan Amal" untuk mengumpul dana lalu disumbangkan kepada penderitaan umat islam palestin?
atau, boleh gunakan kemahiran mat skinhead mengucar kacirkan sampah, untuk mengasingkan botol plastik dalam tong merah, kertas dalam tong hijau, dan botol kaca dalam tong biru?
kita kreatif, kita inovatif! maka gunakan saluran yang betol!
tiada gunanya kita bergerak sendiri, mana nak pergi sumbangan tenaga kita? 
libatkan diri dalam jemaah, isi rohani dalam usrah, terjemahkan kesatuan kita untuk kebaikan ummah, kerana destinasi terakhir kita adalah berjumpa Allah!








ha, pilih, jangan x pilih....... sori bro, kalo wa x sebut lu orang punya jemaah.byk lagi saluran iklan kn?hehe;p

No comments:

Post a Comment