Friday, April 15, 2011

isu Alkitab

salam semua!

setelah sekian lama gua tidak mengupdate blog, maka kali ini gua kembali dengan isu yang agak panas di hati orang yang bertaqwa, tapi agak dingin dihati orang yang beriman.

kenapa gua katakan begitu?

orang bertaqwa akan marah jika Islam dicela.tapi orang beriman belum tentu terguris jika Islam dihina.

kisahnya, Alkitab adalah terjemahan kepada kitab bible kedalam bahasa melayu. usaha untuk membewa masuk bible ke tanah melayu telah terjadi sejak zaman penjajahan british lagi.namun, ketika itu, isu bible dibawa masuk tidak lah menjadi satu kerisauan kerana bible yang dibawa masuk itu adalah versi bahasa inggeris.

majoriti kaum melayu yang terkebelakang ketika itu langsung tidak boleh berbahasa inggeris, hanya golongan golongan elit yang bersekolah di sekolah sekolah inggeris seperti MCKK sahaja yang boleh mendabik dada kerana berjaya menambah satu lagi bahasa pertuturan didalam hidup, selaen berbahasa melayu.maka, mereka setingkat lebih tinggi dari masyarakat melayu yang laen.

juga, ketika itu nilai nilai murni islam dalam kehidupan seharian sangat dititik beratkan, suburnya sekolah sekolah pondok tidak formal, kelas kelas pengajian di masjid menjadi satu lagi benteng diri dalam masyarakat melayu islam.tengok sajalah filem seniman bujang lapok.

maka apa bezanya pengedaran kitab bible pada zaman penjajahan british dan zaman penjajahan pak najib?

beza pada bahasa.

pada pendapat gua, gua setuju Alkitab diedarkan dalam bahasa melayu.kerana ini memberi kelebihan kepada masyarakat kristian di sabah dan sarawak untuk memahami kitab bible.juga satu cabaran kepada masyarakat melayu islam untuk lebih peka akan akidah islam.

Apakah yang akan terjadi sekiranya Barat mengharamkan penterjemahan al-Quran dalam Bahasa Inggeris, Perancis dan lain-lain bahasa yang menjadi medium umat Islam di sana untuk mendalami al-Quran?

 

ada kemungkinan tak Cat Stevens untuk menukar nama kepada Yusuf Islam?  ade chance tak Maher Zain nak buat konsert di Britain?

Bagaimanakah nanti bagi Yvonne Ridley dan Cat Stevens untuk terus mendalami al-Quran dan mendakwahkannya kepada masyarakat Barat yang lain?

 

 

 

 

gua tidak menyebelahi tindakan kerajaan dalam meluluskan pengedaran ini, namun dalam keadaan dunia hari ini, ape lah sangat negara islam mampu buat dalam mengekang kuasa veto amerika, perancis dan laen laen.


Justeru, umat Islam perlu berusaha mempertingkatkan kefahaman berkenaan ajaran Islam agar lebih bersedia untuk berhadapan konflik agama yang semakin kompleks ini.

Hanya dengan akidah yang mantap, ilmu yang benar, dan inspirasi nilai hikmah dapat mempertajam dan memperluas skop dakwah kita.
Kita tidak harus selama-lamanya berselindung di sebalik undang-undang yang boleh pada bila-bila masa terpinda.

oh, satu lagi, gua juga tidak setuju masyarakat bukan Islam di malaysia dihalang menggunakan kalimah Allah dalam kehidupan mereka.


bukankah Allah juga Tuhan orang kafir?



No comments:

Post a Comment