Thursday, April 7, 2011

tricky sket lah.

assalamualaikum!

apa khabar semua? moga kedatangan jumaat yang barakah ini sentiasa memberi semangat dan sinar kepada roh roh islam di seluruh pelusuk dunia.

ayat starting gua nampak agak pelik bukan? nampak agak islamik, x gitu?hehe

kalam bicara mula apabila dua insan bertemu sentiasa menjadi first impression bagi pihak yang satu lagi.kalau jumpe jumpe je terus tepuk dahi, alamatnye mengarut je lah nanti!

perkara yang sangat manis gua belajar di mesir ialah budaya memberi salam yang tiada terbatas pada setiap level masyarakat.hatta orang kristian juga pernah memberi salam kepada gua!

"absus salam~" (sebarkan salam).perkara ini dituntut dalam islam.kerana lafaz salam itu sendiri mempunyai maksud yang sangat indah.

"salam sejahtera keatas kamu, dan semoga Allah merahmati dan memberkati kamu"

cuba lafaz salam menggunakan terjemah diatas.x sedap kan? ibaratnye azan dilaungkan dalam bahase malaysia lah.

mane tak nye, bahasa arab itukan bahasa syurga! imam hasan albanna sendiri menyuruh kita supaya bercakap bahasa arab fushah dalam "10 wasiat imam hassan albanna".ada tertulis didalam kitab mathurat.

maka budaya memberi salam ini sangat subur praktikalnya di bumi mesir.jumpe orang beri salam, naek bus beri salam, masuk kedai beri salam.

"u'll never feel like a foreigner in my country" kata prof dr nasir mohamad amar, specialist ONG university al-azhar.

apa yang kita boleh faham dari situ? mereka orang mesir sentiasa cuba untuk menghormati tetamu di negara mereka.sentiasa cuba untuk "ikram duyuf" (memuliakan tetamu).dan perkara ini sangat bertentangan dengan norma praktikal masyarakat melayu!

kita hanya melayan tetamu dirumah kita.maka pada pandangan gua, masyarakat melayu islam belum lagi betul betul memahami apa yang dikatakan oleh Rasulullah dalam hadisnya yang berbunyi:


عن عبد الله بن عمر رضي الله عنه, أن رسول الله ص م, قال: (كلكم راع فمسئول عن رعيته, فالأمير
الذي علي الناس راع وهو مسئول عنهم, والرجل راع علي أهل بيته وهو مسئول عنهم, والمرأة راعية علي بيت بعلها وولده وهي مسئولة عنهم, والعبد راع علي مال سيده وهو مسئول عنه, ألافكلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته) اخرجه البخاري



Dari Abdullah bin Umar RA. Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: “Masing-masing kamu adalah pemimpin yang akan dimintai pertanggung jawaban atas kepemimpinannya. Seorang amir (Presiden) yang memimpin masyarakat adalah pemimpin yang akan dimintai pertanggung jawaban kepemimpinannya atas mereka. Seorang laki-laki (suami) adalah pemimpin atas ahli (keluarga) di rumahnya, dia akan dimintai pertanggung jawaban kepemimpinannya atas mereka. Seorang perempuan (isteri) adalah pemimpin atas rumah tangga suaminya dan anak-anaknya, dia akan dimintai pertanggung jawaban kepemimpinannya atas mereka. Seorang hamba adalah pemimpin atas harta tuannya, dia akan dimintai pertanggung jawaban kepemimpinannya atas harta itu. Ketahuailah masing-masing kamu adalah pemimpin dan masing-masing kamu akan dimintai pertanggung jawaban kepemimpinan atas yang dipimpinnya”. (HR. Bukhari)


apakah rahsia kejayaan rakyat mesir dalam menyebarkan salam?

ISTIQOMAH.

sesungguhnya Allah lebih menyukai amalan sedikit yang berterusan berbanding amalan yang hangat hangat tahi ayam.

okay.direct to the point lah kata orang putih.

sebenarnye gua nak mintak doa dari kalian semua.doakan lah gua sentiasa istiqomah dalam menulis blog.gua mahu terlibat dalam gerakan islah(memperbaiki) masyarakat global.masyarakat alam maya khususnya.berharap supaya dapat tackle semua golongan pembaca.

kalau islah praktikal untuk masyarakat sekiling gua, tak perlulah gua cerita disini.serah pada Allah untuk menilai.


jika engkau rasa matlamat mendidik dan mentarbiah masyarakat islam sudah tercapai, ketahuilah bahawa masih ramai orang kafir yang tidak kenal erti syahadah.

hehe, power x ayat gua? renung renungkan, dan selamat beramal!



No comments:

Post a Comment